woensdag 7 mei 2014

Second screen marketing: bedreiging of kans?

Bedreiging
Het gebruik van een tweede scherm kan een bedreiging zijn voor de marketeers. Wanneer de mensen naar de tv kijken en tegelijker tijd op hun tablet of smartphone kijkt dan versnipperd de aandacht van de kijker en dus komt de boodschap van de reclame niet helemaal aan. Voornamelijk leiden de social media af doordat mensen dan niet continu naar de tv kijken. Hierdoor worden de tv-reclames wel gehoord maar niet gezien. Hierdoor gaat het geluid van de reclames omhoog, wat weer tot irritatie leidt van de kijker.
Kans
Een tweede scherm kan voor marketeers een goede kans worden om meer kijkers te trekken naar hun tv-programma. Door gebruik te maken van sociale media zoals Facebook en Twitter. Door deze social media in te zetten kunnen marketeers de interesse in hun programma vergroten. Mensen die een programma kijken stellen hun vrienden op social media op de hoogte hiervan. Mensen gaan elkaars ervaringen vervolgens delen met hun vrienden en zo gaat het balletje rollen. De neiging die mensen dan krijgen is om het hele programma af te kijken.
Daarnaast kunnen apps op smartphones en tablets ervoor zorgen dat het publiek meer binding krijgt met het tv-programma. Twee goede voorbeelden zijn Weet Ik Veel en The Voice Of Holland. De kijkers kunnen met de app van Weet Ik Veel testen hoe zij het in het programma zouden doen door mee te spelen via de app. Met de app van The Voice Of Holland kunnen via hun app doen alsof zij één van de coaches zijn door wel of niet voor een zanger(es) om te draaien.
Door middel van het gebruik maken van een app die bij een tv-programma hoort kunnen mensen de show beter volgen en wordt het makkelijk gemaakt om te stemmen. Daarnaast krijgen de zenders zoals RTL inzicht in de voorkeuren en het kijkgedrag van het publiek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten