woensdag 7 mei 2014

TV en second screen marketing

Steeds meer programma makers en zenders zetten in op het doortrekken van de beleving rondom een show of serie op tablet, smartphone of laptop via apllicaties.

De website Marketingfacts somde eind oktober 2012 al vier argumenten op waarom een second screen relevant is voor zowel televisiezenders als bijvoorbeeld adverteerders.

·        Door de app kan het contactmoment met de kijker verlengd of verlegd worden.
·        Je bent niet meer gebonden aan een uitzendtijdstip. Bij een live-applicatie kunnen mensen echt onderdeel worden van een show of programma.
·        Met interactie wordt daar nog een extra dimensie aan toegevoegd. Het gaat er om de ervaring te verrijken.
·        Met als bonus dat je met alle Facebookposts, tweets, commentaren en andere input vanuit de applicatie, al dan niet in real time, waardevolle feedback krijgt over wat goed gaat, wat niet en waar verbeterpunten liggen.


In Nederland hebben we The Voice of Holland, Wie is de Mol? En X-factor als bekende voorbeelden.  Toch gaan er ondanks de snelle ontwikkelingen die we ondergaan in Nederland ook nog wel eens dingen mis. Zoals bij RTL 4 het geval wat met de interactieve kennisquiz ‘weet ik veel’. In de eerste uitzendingen werd de zender verrast door het massale gebruik van de app, die daardoor onbruikbaar werd. De capaciteit voor het aantal gebruikers werd daarop drastisch verhoogd, wat het programma meteen qua aantal virtuele deelnemers het grootste tweede scherm – op dat moment- in de wereld maakte. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten