Steeds
meer programma makers en zenders zetten in op het doortrekken van de beleving
rondom een show of serie op tablet, smartphone of laptop via apllicaties.
De
website Marketingfacts somde eind oktober 2012 al vier argumenten op waarom een
second screen relevant is voor zowel televisiezenders als bijvoorbeeld
adverteerders.
·
Door
de app kan het contactmoment met de kijker verlengd of verlegd worden.
·
Je
bent niet meer gebonden aan een uitzendtijdstip. Bij een live-applicatie kunnen
mensen echt onderdeel worden van een show of programma.
·
Met
interactie wordt daar nog een extra dimensie aan toegevoegd. Het gaat er om de
ervaring te verrijken.
·
Met
als bonus dat je met alle Facebookposts, tweets, commentaren en andere input
vanuit de applicatie, al dan niet in real time, waardevolle feedback
krijgt over wat goed gaat, wat niet en waar verbeterpunten liggen.
In
Nederland hebben we The Voice of Holland, Wie is de Mol? En X-factor als
bekende voorbeelden. Toch gaan er
ondanks de snelle ontwikkelingen die we ondergaan in Nederland ook nog wel eens
dingen mis. Zoals bij RTL 4 het geval wat met de interactieve kennisquiz ‘weet
ik veel’. In de eerste uitzendingen werd de zender verrast door het massale
gebruik van de app, die daardoor onbruikbaar werd. De capaciteit voor het
aantal gebruikers werd daarop drastisch verhoogd, wat het programma meteen qua
aantal virtuele deelnemers het grootste tweede scherm – op dat moment- in de
wereld maakte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten